Forum Conlanger Strona Główna Conlanger
Polskie Forum Językotwórców
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Deqaru
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Conlanger Strona Główna -> Conlangi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vilén
Gość






PostWysłany: Nie 23:52, 14 Mar 2010    Temat postu:

Cyryl i Metody napisał:
(hopi?)

Chiński. Po co szukać tak daleko?
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Feles
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:56, 14 Mar 2010    Temat postu:

Haxy.M napisał:
Im więcej czytam, tym ciekawszym językiem się wydaje. Trochę tylko przeraża zlepianie wszystkiego w jedno słowo. Boję się, jakie potworki mogą z tego wychodzić.
Polisynteza. Nie takie potwórki się widziało, np. "Każdy może publikować swoją językową twórczość" w ęmuckim wyraża się jednym, kilkunastosylabowym słowem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cyryl i Metody




Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 22:06, 15 Mar 2010    Temat postu:

Milya0 napisał:
Haxy.M napisał:
Im więcej czytam, tym ciekawszym językiem się wydaje. Trochę tylko przeraża zlepianie wszystkiego w jedno słowo. Boję się, jakie potworki mogą z tego wychodzić.
Polisynteza. Nie takie potwórki się widziało, np. "Każdy może publikować swoją językową twórczość" w ęmuckim wyraża się jednym, kilkunastosylabowym słowem.


Bayale nadeqra'ivxanasahizaliya.
Albo z naciskiem na "językową twórczość":
Deqra'ivxana'im bayale naneyasahazaliya.

Tzn. tak by to brzmiało w deqaru, gdybym zachował czasownik modalny zali 'móc'. Ale wątpię w to, na pewno są fajniejsze metody wyrażania modalności.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Wto 14:18, 16 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cyryl i Metody




Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 9:55, 17 Mar 2010    Temat postu:

Czasownik - c.d.

Tematy czasownikowe tworzy się również przez dodanie do rdzenia spógłkoskowego (dwu- albo trójradykalnego) odpowiednich afiksów. Od użytego afiksu zależy dokładne znaczenie tematu, wyróżnia się zaś tematy następujące:

Temat I - strona czynna
Podstawowy temat czasownika odpowiada polskiej stronie czynnej. Ma ona postać CaCCi lub CaCi, np.
daqri - 'mówić'
lani - 'kochać'
lasi - 'iść'
maxi - 'władać, rządzić'.

Temat II - strona bierna
Czasownik w II temacie określa czynność, której gramatyczny podmiot jest logicznym przedmiotem. Jego postać to CiCCi lub CiCi, np.
lini - 'być kochanym'
mixi - 'być rządzonym'
sinni - 'być zwanym, nazywać się' (senan - 'imię').

Temat III – strona zwrotna
Czasownik w III stronie określa czynność, której podmiot jest zarazem przedmiotem. Jego postać to CaCahaCi lub CahaCi, np.
zahari 'myć się'; (zari - 'myć')
lagahani – ‘ratować samego siebie’ (lagni – ‘ratować’)
sanahani – ‘podawać się za kogość, nazywać siebie samego’.

Temat IV - strona czynno-sprawcza
Oznacza czynność aktywną, która jest wynikiem innej czynności, wykonanej przez podmiot. Tworzy go infiks -a-aya-i według wzoru CaCayaCi lub CayaCi, np.
daqayari - 'sprawić, by mówił, udzielić głosu'
layasi - 'sprawić, by szedł'.

Temat V - strona bierno-sprawcza
Oznacza czynność bierną, która jest wynikiem innej czynności dokonanej przez podmiot. Jego infiks to -i-aya-i (CiCayaCi) lub -iya-i (CiyaCi), np.
liyani - 'pokochać' ('sprawić, by był kochany')
sinayani - 'nazwać' ('sprawić, by był nazwany').

Temat VI - strona wzajemna
Oznacza czynność, w której podmiot jest wykonawcą czynności i zarazem odbiorcą tej samej czynności wykonywanej przez inny podmiot. Jej postać to CaCawaCi lub CawaCi, np.
lawani – ‘kochać się wzajemnie’
rawahi – ‘bić się wzajemnie’ (rahi - 'bić się').

Temat VII - strona czynno-wspólna
Odnosi się do czynności wykonywanej wspólnie przez więcej niż jeden podmiot. Jej postać to CaCazaCi bądź CazaCi, np.
lazasi – ‘iść razem’
daqazari – ‘mówić wspólnie, rozmawiać’.

Temat VIII – strona bierno-wspólna
Odnosi się do czynności, której podmiotem gramatycznym jest dwa lub więcej obiektów, będących logicznymi przedmiotami danej czynności. Jej postać to CiCazaCi bądź CizaCi, np.
rizahi – ‘razem być bitym’
ligazani – ‘razem zostać uratowanym’.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Feles
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:33, 17 Mar 2010    Temat postu:

O, podoba mi się.

A tak nawiasem, może napiszę artykuł na wiki o tym języku?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Feles
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:17, 17 Mar 2010    Temat postu:

Milya0 napisał:
O, podoba mi się.

A tak nawiasem, może napiszę artykuł na wiki o tym języku?
[link widoczny dla zalogowanych] Na razie tyle.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cyryl i Metody




Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 6:13, 18 Mar 2010    Temat postu:

Milya0 napisał:
Milya0 napisał:
O, podoba mi się.

A tak nawiasem, może napiszę artykuł na wiki o tym języku?
[link widoczny dla zalogowanych] Na razie tyle.


Nayu'im unayulaniya ('Podoba mi się to').
Dzięki Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Pon 18:59, 12 Kwi 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pittmirg




Dołączył: 27 Lut 2007
Posty: 2382
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z grodu nad Sołą

PostWysłany: Czw 12:16, 18 Mar 2010    Temat postu:

Parę pytań:

Rozumiem, że np. u'adlugari jest akcentowane na 2. od końca (tj. na 1. sylabie tematu -gari)?
Wszystkie czasowniki w asp. dok. zawsze się kończą na -i?
Jak rozwiązana jest kwestia trzech argumentów w przypadku czasowników przechodnich poddanych kauzatywizacji (X sprawia, że Y robi Z)?
Czy tylko dopełnienie składające się z 1 wyrazu ulega inkorporacji?

Co to w ogóle jest, język do conworldu, język "prywatny"?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cyryl i Metody




Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 21:01, 19 Mar 2010    Temat postu:

pittmirg napisał:
Parę pytań:

Rozumiem, że np. u'adlugari jest akcentowane na 2. od końca (tj. na 1. sylabie tematu -gari)?


Tak. Plus akcent poboczny na pierwszej sylabie tematu -adlu. Kiedy jednak chcemy położyć nacisk na przedmiot, nie na czynność, możemy postawić akcent główny na -adlu, wtedy ten na -gari staje się akcentem pobocznym. Nie jestem natomiast pewien co do natury akcentu, myślę, że będzie toniczno-iloczasowy.

Cytat:
Wszystkie czasowniki w asp. dok. zawsze się kończą na -i?


Tak.

Cytat:
Jak rozwiązana jest kwestia trzech argumentów w przypadku czasowników przechodnich poddanych kauzatywizacji (X sprawia, że Y robi Z)?


Jeszcze nie wiem, napiszę, jak wymyślę jakieś eleganckie rozwiązanie. Przypominam, że deqaru nie jest gotowym projektem, kolejne działy opracowuję i publikuję na bieżąco.

Cytat:
Czy tylko dopełnienie składające się z 1 wyrazu ulega inkorporacji?


Nie. Ogólny schemat formy czasownikowej w deqaru wygląda tak: (zaimek osobowy oznaczający podmiot)+(1. dopełnienie w stanie podstawowym)+(spójnik łączny)+(n dopełnień wg. tego samego schematu)+(spójnik łączny)+(n +1. dopełnienie w stanie złożenia)+(czasownik).
Istnieje kilka spójników, służących do łączenia imion, najpopularniejsze to -a- oraz -t-. Wybór jednego z nich ma wyłącznie znaczenie stylistyczne i eufoniczne. Przykład:

U'amaxamuqrimani - 'Zobaczyłem króla i niewolnika', gdzie
u - 'ja'
amax - 'król' w stanie podstawowym
a - spójnik 'i'
muqri - 'niewolnik' w stanie złożenia
mani - 'zobaczyć'

Porównaj z :
U'amxamuqrimani - 'Zobaczyłem królewskiego niewolnika', gdzie amax jest w stanie złożenia (amxa-) i określa wyraz muqir.

Drugi przykład:

Na'adlutatamxa'adlutagari - 'Zbudował domy i pałace', gdzie spójnikiem jest -t- między adluta 'domy', a amxa'adluta 'pałace'.

Zaznaczę też, że inkorporacja nie jest jedyną możliwością wyrażenia dopełnienia w deqaru. Jeżeli chcemy położyć nacisk na przedmiot, nie na czynność, możemy umieścić imię przed orzeczeniem i dodać przyrostek -i, będący znacznikiem dopełnienia. Miejsce dopełnienia w formie czasownikowej zajmie wtedy zaimek III osoby. Przykład:

Uya'im amaxi unayamani - 'Zobaczyłem króla' (dosł. 'ja króla ja-go-zobaczyć')

Kiedy dopełnienie jest więcej niż jednowyrazowe, ostatni człon przyjmuje znacznik dopełnienia -i, a poprzednie sufiks -a, odpowiadający wrostkowi -a-, tzn. pełniący funkcję spójnika 'i', np.
Natomiast zaimek III osoby zostaje zastąpiony przez rzeczownik ta 'grupa', np.

Uya'im amaxa muqiri utamani - 'Zobaczyłem króla i niewolnika' (dosł. 'ja król-i niewolnika ja-grupę-zobaczyć')

Cytat:
Co to w ogóle jest, język do conworldu, język "prywatny"?


Nie wiem. To język, który tworzę, żeby lepiej zrozumieć pewne zjawiska językowe i muszę przyznać, że to działa. Nie mam pojęcia, jaki lud miałby się nim posługiwać, kiedy i gdzie, choć tworzę go tak, by mógł służyć komunikacji. Morfemy leksykalne i gramatyczne są wymyślane przeze mnie na bieżąco, w miarę potrzeby.

Dziękuję za zainteresowanie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Pią 21:04, 19 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cyryl i Metody




Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 17:54, 21 Mar 2010    Temat postu:

Czasownik - c.d.

Aspekt

Jako się rzekło, deqaru nie posiada kategorii czasu, posiada natomiast 5 aspektów. Kiedy konieczne jest zaznaczenie, czy czynność należy do przeszłości, teraźniejszości, czy przyszłości, używa się odpowiednich słówek (kiedyś, wtedy, teraz, potem, w przyszłym roku itd.) Aby wyrazić swoje lub czyjeś plany na przyszłość zazwyczaj używa się odpowiedniego trybu, o czym napiszę kiedyś.

Aspekt dokonany
To podstawowa forma czasownika, zakończona na -i. Dotyczy najczęściej czynności przeszłych już zakończonych, dlatego najlepiej tłumaczyć go naszym czasem przeszłym dokonanym, np.
Udaqri - 'powiedziałem'
Urahi - 'pobiłem'
Ulasi - 'poszedłem'
Lub przeszłym niedokonanym, np.
Uqayalani - 'kochałem cię' (ale już nie kocham).

Aspekt niedokonany
Jego wykładnikiem morfologicznym jest sufiks -iya. Dotyczy czynności, które trwały lub trwają z naciskiem na ich trwałość, w tym, m.in. prawd uniwersalnych. Najlepiej tłumaczyć go, zależnie od kontekstu, czasem przeszłym niedokonanym lub teraźniejszym, np.
Udaqriya - 'mówiłem' lub 'mówię'
Uqayalaniya - 'kocham cię' lub 'kochałem' (ale mogę kochać dalej)
Ulasiya - 'szedłem' lub 'idę'.

Aspekt inceptywny
Z sufiksem -i'e oznacza czynności rozpoczęte, o skutkach raczej trwających w momencie mówienia, acz niekoniecznie, np.
Udaqri'e - 'odezwałem się, zacząłem mówić'
Ulani'e - 'pokochałem'
Ulasi'e - 'poszedłem, zacząłem iść'.

Aspekt iteratywny
Oznacza czynność powtarzaną regularnie w większych lub mniejszych odstępach czasu. Jego formy tworzy się przez reduplikację pierwszej samogłoski tematu według wzorca V -> V'V, końcówką pozostaje-i, np.
Uda'aqri - 'mawiałem' lub 'mawiam'
Ula'asi - 'zwykłem chodzić'.

Aspekt momentalny
Z sufiksem -ni oznacza czynność jednostkową, dokonaną raz. W jęz. polskim zazwyczaj formom tego aspektu będą odpowiadać osobne czasowniki, np.
Ulasini - 'zrobiłem krok, stąpnąłem'
Urahini - 'uderzyłem'.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Nie 18:02, 21 Mar 2010, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cyryl i Metody




Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 16:00, 24 Mar 2010    Temat postu:

Imię - c.d.
Na razie dość już o czasowniku, pora wyjaśnić sobie kilka spraw związanych z nominami. Temat nominalny w czystej postaci, bez dodanych prefiksów ani sufiksów, pojawia się w wypowiedziach stosunkowo rzadko, pełni wtedy funkcję wołacza.

Mazan! - 'Człowieku!'
Amax! - 'Królu!'.

W innych sytuacjach, to znaczy zawsze wtedy, gdy rzeczownik jest elementem struktury syntaktycznej zdania, występuje z jednym z poniższych sufiksów-znaczników pozycji syntaktycznej. Wszystkie one dołączają się do imienia w stanie samodzielnym (CVCVC, VCVC, VCV).

1. Sufiks podmiotu -e
Nomen pełniący w zdaniu funkcję podmiotu, zarówno czasownika przechodniego, jak i nieprzechodniego, dołącza sufiks -e (-'e po samogłosce), np.

Adulnaq mazane nadali - 'W domu mieszkał sobie (pewien) człowiek', dosł. dom-w człowiek-podmiot on-mieszkać.

Uwaga! Jak widać, użycie podmiotu nie zwalnia z obowiązku powtórzenia go w postaci zaimka osobowego w formie czasownikowej. Nawet jeżeli ten "właściwy" podmiot też jest zaimkiem, np.

Naya'e na'amax - on jest królem.

2. Sufiks tematu -im
Sufiks -im jest znacznikiem tematu wypowiedzi, dołącza się go do imienia oznaczającego rzecz, którą już znamy, o której w dalszej części zdania dowiemy się czegoś nowego. Nomen opatrzony tym sufiksem musi zajmować pierwszą pozycję w zdaniu. Jeżeli jest on również podmiotem (a tak jest najczęściej), to znacznik tematu "przykrywa" niejako znacznik podmiotu, czy też zastępuje go, np.

Mazanim nadali adulnaq - 'Ten człowiek mieszkał w domu', dosł. człowiek-temat on-mieszkać dom-w.

Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy podmiot i temat to dwa różne wyrazy, np.

Adulim mazane nadali nayunaq - 'Jeśli chodzi o dom, mieszkał w nim człowiek', dosł. dom-temat człowiek-podmiot on-mieszkać on(V klasa)-w.

3. Sufiks dopełnienia bliższego -i
Sufiks ten jest znacznikiem dopełnienia bliższego nieinkorporowanego. Używamy go (jak już napomknąłem wyżej) aby położyć nacisk nie na samej czynności, ale na jej przedmiocie, np. por.

Umuqrimani - zobaczyłem niewolnika
Muqiri unuyimani - zobaczyłem niewolnika - cząstka -nuyi- jest tu zaimkiem III osoby V klasy powtarzającym dopełnienie. Nie można go pominąć.

Uwaga: nie należy mylić sufiksu -i z sufiksem tematu. Porównajmy:

Uya'im muqiri unuyimani - Zobaczyłem niewolnika - znaczenie identyczne jak w poprzednim zdaniu, tematem jestem ja.
Muqirim unuyimani - Jeśli chodzi o niewolnika, zobaczyłem go - tematem jest niewolnik.

Pozdrawiam, c.d.n.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Śro 17:47, 24 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cyryl i Metody




Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 15:30, 30 Mar 2010    Temat postu:

Nomen - c.d.
Jak pamiętamy, deqaru jest językiem inkorporującym, w którym jądrem większości zdań jest forma czasownikowa składająca się z zaimka osobowego w formie krótkiej, ewentualnie dopełnienia bliższego w stanie złożenia i tematu czasownikowego z odpowiednimi afiksami aspektu i trybu (o trybie już niedługo).
Nie ulegają natomiast inkorporacji dopełnienia dalsze i okoliczniki, czyli to, co nazywa się czasem 'specyfikatorami'. Ich miejsce w zdaniu znajduje się po formie czasownikowej, a ich postać to temat w stanie podstawowym + odpowiednia postpozycja.
W zdaniu nominalnym imię z postpozycją, wraz z dołączonym zaimkiem osobowym, może stanowić orzeczenie.

Lista postpozycji nie jest jeszcze zamknięta, ale poniżej wymieniam najważniejsze:

Dativus (komu? czemu?): -wag
U'ivnusahi muqirwag - 'Dałem chleb niewolnikowi' (dosł. ja-chleb-dać niewolnik-dat.; ivon = 'chleb' III klasa, sahi - 'dać').

Instrumentalis (kim? czym?): -man
Q'adlugari tuwilman - 'Zbudowałeś dom młotkiem' (dosł. ty-dom-zbudować młotek-instr.; tuwil ‘młotek’ II klasa od t-w-l 'bić').

Comitativus (z kim? z czym?): -dan
Amaxim nalasiya muqirnadan - 'Król idzie ze swoim niewolnikiem' (dosł. król-temat on-iść-imperf. niewolnik-jego-com.)

Abessivus (bez kogo? bez czego?): -ngun
Mazanim namarizi qal ivonngun? - 'Czyż człowiek może żyć bez chleba?' (dosł. człowiek-tem. on-żyć-móc czy chleb-abessivus).

Inessivus (w kim? w czym?): -naq
Uya'im u'adulnaq - 'Jestem w domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-inessivus).

Illativus (w kogo? w co? do kogo? do czego?): -on
Uya'im u'adulon - 'Idę do domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-illativus).

Allativus (ku komu? ku czemu?) –en
Uya'im u'adulen - 'Idę ku domowi' (dosł. ja-tem. ja-dom-allativus).

Superessivus (na kim? na czym?): -ez
Qalanim axalez - 'Słońce jest na niebie' (dosł. słońce-tem. niebo-superessivus; qalan - 'słońce', axal - 'niebo').

Sublativus (na kogo? na co?): -ar
Muqirim napanmi heqolar - 'Niewolnik uciekł na drzewo' (dosł. niewolnik-tem. on-uciec drzewo-sub.; panmi - 'uciec')

Ablativus (od kogo? od czego? przez kogo? przez co?): -is
Warulim nasigni Ata'is - 'Ziemia została stworzona przez Boga' (dosł. ziemia-tem. on-byćstworzonym Bóg-ablativus).

Elativus (skąd?): -uy
Waya'im walasiya aduluy - 'Idziemy z domu' (dosł. my-tem. my-iść dom-elativus), albo wręcz Waya’im wa’aduluy.

Essivus formalis (jako kto? jako co?): -qiz
Maznata'im namaqriya muqirqiz - 'Ludzie harują jako niewolnicy' (i są nimi, dosł. człowiek-grupa-temat on-harować-imperf. niewolnik-es.form.)

Essivus modalis (jak kto? jak co?): -as
Maznata'im namaqriya muqiras - 'Ludzie harują jak niewolnicy' (choć nimi nie są, dosł. człowiek-grupa-temat on-harować-imperf. niewolnik-es.mod.)

Pozdrawiam, c.d.n.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Pon 21:55, 12 Kwi 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Haxy.M




Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 17:16, 31 Mar 2010    Temat postu:

Cyryl i Metody napisał:
Inessivus (w kim? w czym?): -naq
Uya'im u'adulnaq - 'Jestem w domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-inessivus).

Illativus (w kogo? w co? do kogo? do czego?): -on
Uya'im u'adulon - 'Idę do domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-illativus).

Allativus (ku komu? ku czemu?) –en
Uya'im u'adulen - 'Idę ku domowi' (dosł. ja-tem. ja-dom-allativus).


Tak się spytam, brak "być" można się jeszcze domyślić, ale co do iścia to już chyba nie jest takie oczywiste.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Feles
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 17:32, 31 Mar 2010    Temat postu:

Haxy.M napisał:
Cyryl i Metody napisał:
Inessivus (w kim? w czym?): -naq
Uya'im u'adulnaq - 'Jestem w domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-inessivus).

Illativus (w kogo? w co? do kogo? do czego?): -on
Uya'im u'adulon - 'Idę do domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-illativus).

Allativus (ku komu? ku czemu?) –en
Uya'im u'adulen - 'Idę ku domowi' (dosł. ja-tem. ja-dom-allativus).


Tak się spytam, brak "być" można się jeszcze domyślić, ale co do iścia to już chyba nie jest takie oczywiste.

Bo tu czasowniki są czysto symboliczne. Mniemam, iż "Ja do domu." może oznaczać dowolny ruch w danym kierunku/celu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Haxy.M




Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:05, 31 Mar 2010    Temat postu:

Cyryl i Metody napisał:
Elativus (skąd?): -uy
Waya'im walasiya aduluy - 'Idziemy z domu' (dosł. my-tem. my-iść dom-elativus), albo wręcz Waya’im wa’aduluy.


W tym sformułowaniu pada. Niebardzo widzę, gdzie można ominąć czasownik.

Edit:
Nawet jeśli do niekoniecznie musi oznaczać ruch (autorze, czy tutaj do kogo/czego oznacza jednoznacznie ruch?) bo weźmy "Ja do domu" - czuję wielkie przywiązanie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Haxy.M dnia Śro 18:08, 31 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Conlanger Strona Główna -> Conlangi Wszystkie czasy w strefie GMT
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin