|
Conlanger Polskie Forum Językotwórców
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Vilén
Gość
|
Wysłany: Nie 23:52, 14 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Cyryl i Metody napisał: | (hopi?) |
Chiński. Po co szukać tak daleko?
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Feles
Administrator
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 23:56, 14 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Haxy.M napisał: | Im więcej czytam, tym ciekawszym językiem się wydaje. Trochę tylko przeraża zlepianie wszystkiego w jedno słowo. Boję się, jakie potworki mogą z tego wychodzić. | Polisynteza. Nie takie potwórki się widziało, np. "Każdy może publikować swoją językową twórczość" w ęmuckim wyraża się jednym, kilkunastosylabowym słowem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cyryl i Metody
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 22:06, 15 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Milya0 napisał: | Haxy.M napisał: | Im więcej czytam, tym ciekawszym językiem się wydaje. Trochę tylko przeraża zlepianie wszystkiego w jedno słowo. Boję się, jakie potworki mogą z tego wychodzić. | Polisynteza. Nie takie potwórki się widziało, np. "Każdy może publikować swoją językową twórczość" w ęmuckim wyraża się jednym, kilkunastosylabowym słowem. |
Bayale nadeqra'ivxanasahizaliya.
Albo z naciskiem na "językową twórczość":
Deqra'ivxana'im bayale naneyasahazaliya.
Tzn. tak by to brzmiało w deqaru, gdybym zachował czasownik modalny zali 'móc'. Ale wątpię w to, na pewno są fajniejsze metody wyrażania modalności.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Wto 14:18, 16 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cyryl i Metody
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 9:55, 17 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Czasownik - c.d.
Tematy czasownikowe tworzy się również przez dodanie do rdzenia spógłkoskowego (dwu- albo trójradykalnego) odpowiednich afiksów. Od użytego afiksu zależy dokładne znaczenie tematu, wyróżnia się zaś tematy następujące:
Temat I - strona czynna
Podstawowy temat czasownika odpowiada polskiej stronie czynnej. Ma ona postać CaCCi lub CaCi, np.
daqri - 'mówić'
lani - 'kochać'
lasi - 'iść'
maxi - 'władać, rządzić'.
Temat II - strona bierna
Czasownik w II temacie określa czynność, której gramatyczny podmiot jest logicznym przedmiotem. Jego postać to CiCCi lub CiCi, np.
lini - 'być kochanym'
mixi - 'być rządzonym'
sinni - 'być zwanym, nazywać się' (senan - 'imię').
Temat III – strona zwrotna
Czasownik w III stronie określa czynność, której podmiot jest zarazem przedmiotem. Jego postać to CaCahaCi lub CahaCi, np.
zahari 'myć się'; (zari - 'myć')
lagahani – ‘ratować samego siebie’ (lagni – ‘ratować’)
sanahani – ‘podawać się za kogość, nazywać siebie samego’.
Temat IV - strona czynno-sprawcza
Oznacza czynność aktywną, która jest wynikiem innej czynności, wykonanej przez podmiot. Tworzy go infiks -a-aya-i według wzoru CaCayaCi lub CayaCi, np.
daqayari - 'sprawić, by mówił, udzielić głosu'
layasi - 'sprawić, by szedł'.
Temat V - strona bierno-sprawcza
Oznacza czynność bierną, która jest wynikiem innej czynności dokonanej przez podmiot. Jego infiks to -i-aya-i (CiCayaCi) lub -iya-i (CiyaCi), np.
liyani - 'pokochać' ('sprawić, by był kochany')
sinayani - 'nazwać' ('sprawić, by był nazwany').
Temat VI - strona wzajemna
Oznacza czynność, w której podmiot jest wykonawcą czynności i zarazem odbiorcą tej samej czynności wykonywanej przez inny podmiot. Jej postać to CaCawaCi lub CawaCi, np.
lawani – ‘kochać się wzajemnie’
rawahi – ‘bić się wzajemnie’ (rahi - 'bić się').
Temat VII - strona czynno-wspólna
Odnosi się do czynności wykonywanej wspólnie przez więcej niż jeden podmiot. Jej postać to CaCazaCi bądź CazaCi, np.
lazasi – ‘iść razem’
daqazari – ‘mówić wspólnie, rozmawiać’.
Temat VIII – strona bierno-wspólna
Odnosi się do czynności, której podmiotem gramatycznym jest dwa lub więcej obiektów, będących logicznymi przedmiotami danej czynności. Jej postać to CiCazaCi bądź CizaCi, np.
rizahi – ‘razem być bitym’
ligazani – ‘razem zostać uratowanym’.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Feles
Administrator
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 15:33, 17 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
O, podoba mi się.
A tak nawiasem, może napiszę artykuł na wiki o tym języku?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Feles
Administrator
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 22:17, 17 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Milya0 napisał: | O, podoba mi się.
A tak nawiasem, może napiszę artykuł na wiki o tym języku? | [link widoczny dla zalogowanych] Na razie tyle.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cyryl i Metody
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 6:13, 18 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Milya0 napisał: | Milya0 napisał: | O, podoba mi się.
A tak nawiasem, może napiszę artykuł na wiki o tym języku? | [link widoczny dla zalogowanych] Na razie tyle. |
Nayu'im unayulaniya ('Podoba mi się to').
Dzięki
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Pon 18:59, 12 Kwi 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pittmirg
Dołączył: 27 Lut 2007
Posty: 2382
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 38 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z grodu nad Sołą
|
Wysłany: Czw 12:16, 18 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Parę pytań:
Rozumiem, że np. u'adlugari jest akcentowane na 2. od końca (tj. na 1. sylabie tematu -gari)?
Wszystkie czasowniki w asp. dok. zawsze się kończą na -i?
Jak rozwiązana jest kwestia trzech argumentów w przypadku czasowników przechodnich poddanych kauzatywizacji (X sprawia, że Y robi Z)?
Czy tylko dopełnienie składające się z 1 wyrazu ulega inkorporacji?
Co to w ogóle jest, język do conworldu, język "prywatny"?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cyryl i Metody
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 21:01, 19 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
pittmirg napisał: | Parę pytań:
Rozumiem, że np. u'adlugari jest akcentowane na 2. od końca (tj. na 1. sylabie tematu -gari)? |
Tak. Plus akcent poboczny na pierwszej sylabie tematu -adlu. Kiedy jednak chcemy położyć nacisk na przedmiot, nie na czynność, możemy postawić akcent główny na -adlu, wtedy ten na -gari staje się akcentem pobocznym. Nie jestem natomiast pewien co do natury akcentu, myślę, że będzie toniczno-iloczasowy.
Cytat: | Wszystkie czasowniki w asp. dok. zawsze się kończą na -i? |
Tak.
Cytat: | Jak rozwiązana jest kwestia trzech argumentów w przypadku czasowników przechodnich poddanych kauzatywizacji (X sprawia, że Y robi Z)? |
Jeszcze nie wiem, napiszę, jak wymyślę jakieś eleganckie rozwiązanie. Przypominam, że deqaru nie jest gotowym projektem, kolejne działy opracowuję i publikuję na bieżąco.
Cytat: | Czy tylko dopełnienie składające się z 1 wyrazu ulega inkorporacji? |
Nie. Ogólny schemat formy czasownikowej w deqaru wygląda tak: (zaimek osobowy oznaczający podmiot)+(1. dopełnienie w stanie podstawowym)+(spójnik łączny)+(n dopełnień wg. tego samego schematu)+(spójnik łączny)+(n +1. dopełnienie w stanie złożenia)+(czasownik).
Istnieje kilka spójników, służących do łączenia imion, najpopularniejsze to -a- oraz -t-. Wybór jednego z nich ma wyłącznie znaczenie stylistyczne i eufoniczne. Przykład:
U'amaxamuqrimani - 'Zobaczyłem króla i niewolnika', gdzie
u - 'ja'
amax - 'król' w stanie podstawowym
a - spójnik 'i'
muqri - 'niewolnik' w stanie złożenia
mani - 'zobaczyć'
Porównaj z :
U'amxamuqrimani - 'Zobaczyłem królewskiego niewolnika', gdzie amax jest w stanie złożenia (amxa-) i określa wyraz muqir.
Drugi przykład:
Na'adlutatamxa'adlutagari - 'Zbudował domy i pałace', gdzie spójnikiem jest -t- między adluta 'domy', a amxa'adluta 'pałace'.
Zaznaczę też, że inkorporacja nie jest jedyną możliwością wyrażenia dopełnienia w deqaru. Jeżeli chcemy położyć nacisk na przedmiot, nie na czynność, możemy umieścić imię przed orzeczeniem i dodać przyrostek -i, będący znacznikiem dopełnienia. Miejsce dopełnienia w formie czasownikowej zajmie wtedy zaimek III osoby. Przykład:
Uya'im amaxi unayamani - 'Zobaczyłem króla' (dosł. 'ja króla ja-go-zobaczyć')
Kiedy dopełnienie jest więcej niż jednowyrazowe, ostatni człon przyjmuje znacznik dopełnienia -i, a poprzednie sufiks -a, odpowiadający wrostkowi -a-, tzn. pełniący funkcję spójnika 'i', np.
Natomiast zaimek III osoby zostaje zastąpiony przez rzeczownik ta 'grupa', np.
Uya'im amaxa muqiri utamani - 'Zobaczyłem króla i niewolnika' (dosł. 'ja król-i niewolnika ja-grupę-zobaczyć')
Cytat: | Co to w ogóle jest, język do conworldu, język "prywatny"? |
Nie wiem. To język, który tworzę, żeby lepiej zrozumieć pewne zjawiska językowe i muszę przyznać, że to działa. Nie mam pojęcia, jaki lud miałby się nim posługiwać, kiedy i gdzie, choć tworzę go tak, by mógł służyć komunikacji. Morfemy leksykalne i gramatyczne są wymyślane przeze mnie na bieżąco, w miarę potrzeby.
Dziękuję za zainteresowanie.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Pią 21:04, 19 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cyryl i Metody
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 17:54, 21 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Czasownik - c.d.
Aspekt
Jako się rzekło, deqaru nie posiada kategorii czasu, posiada natomiast 5 aspektów. Kiedy konieczne jest zaznaczenie, czy czynność należy do przeszłości, teraźniejszości, czy przyszłości, używa się odpowiednich słówek (kiedyś, wtedy, teraz, potem, w przyszłym roku itd.) Aby wyrazić swoje lub czyjeś plany na przyszłość zazwyczaj używa się odpowiedniego trybu, o czym napiszę kiedyś.
Aspekt dokonany
To podstawowa forma czasownika, zakończona na -i. Dotyczy najczęściej czynności przeszłych już zakończonych, dlatego najlepiej tłumaczyć go naszym czasem przeszłym dokonanym, np.
Udaqri - 'powiedziałem'
Urahi - 'pobiłem'
Ulasi - 'poszedłem'
Lub przeszłym niedokonanym, np.
Uqayalani - 'kochałem cię' (ale już nie kocham).
Aspekt niedokonany
Jego wykładnikiem morfologicznym jest sufiks -iya. Dotyczy czynności, które trwały lub trwają z naciskiem na ich trwałość, w tym, m.in. prawd uniwersalnych. Najlepiej tłumaczyć go, zależnie od kontekstu, czasem przeszłym niedokonanym lub teraźniejszym, np.
Udaqriya - 'mówiłem' lub 'mówię'
Uqayalaniya - 'kocham cię' lub 'kochałem' (ale mogę kochać dalej)
Ulasiya - 'szedłem' lub 'idę'.
Aspekt inceptywny
Z sufiksem -i'e oznacza czynności rozpoczęte, o skutkach raczej trwających w momencie mówienia, acz niekoniecznie, np.
Udaqri'e - 'odezwałem się, zacząłem mówić'
Ulani'e - 'pokochałem'
Ulasi'e - 'poszedłem, zacząłem iść'.
Aspekt iteratywny
Oznacza czynność powtarzaną regularnie w większych lub mniejszych odstępach czasu. Jego formy tworzy się przez reduplikację pierwszej samogłoski tematu według wzorca V -> V'V, końcówką pozostaje-i, np.
Uda'aqri - 'mawiałem' lub 'mawiam'
Ula'asi - 'zwykłem chodzić'.
Aspekt momentalny
Z sufiksem -ni oznacza czynność jednostkową, dokonaną raz. W jęz. polskim zazwyczaj formom tego aspektu będą odpowiadać osobne czasowniki, np.
Ulasini - 'zrobiłem krok, stąpnąłem'
Urahini - 'uderzyłem'.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Nie 18:02, 21 Mar 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cyryl i Metody
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 16:00, 24 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Imię - c.d.
Na razie dość już o czasowniku, pora wyjaśnić sobie kilka spraw związanych z nominami. Temat nominalny w czystej postaci, bez dodanych prefiksów ani sufiksów, pojawia się w wypowiedziach stosunkowo rzadko, pełni wtedy funkcję wołacza.
Mazan! - 'Człowieku!'
Amax! - 'Królu!'.
W innych sytuacjach, to znaczy zawsze wtedy, gdy rzeczownik jest elementem struktury syntaktycznej zdania, występuje z jednym z poniższych sufiksów-znaczników pozycji syntaktycznej. Wszystkie one dołączają się do imienia w stanie samodzielnym (CVCVC, VCVC, VCV).
1. Sufiks podmiotu -e
Nomen pełniący w zdaniu funkcję podmiotu, zarówno czasownika przechodniego, jak i nieprzechodniego, dołącza sufiks -e (-'e po samogłosce), np.
Adulnaq mazane nadali - 'W domu mieszkał sobie (pewien) człowiek', dosł. dom-w człowiek-podmiot on-mieszkać.
Uwaga! Jak widać, użycie podmiotu nie zwalnia z obowiązku powtórzenia go w postaci zaimka osobowego w formie czasownikowej. Nawet jeżeli ten "właściwy" podmiot też jest zaimkiem, np.
Naya'e na'amax - on jest królem.
2. Sufiks tematu -im
Sufiks -im jest znacznikiem tematu wypowiedzi, dołącza się go do imienia oznaczającego rzecz, którą już znamy, o której w dalszej części zdania dowiemy się czegoś nowego. Nomen opatrzony tym sufiksem musi zajmować pierwszą pozycję w zdaniu. Jeżeli jest on również podmiotem (a tak jest najczęściej), to znacznik tematu "przykrywa" niejako znacznik podmiotu, czy też zastępuje go, np.
Mazanim nadali adulnaq - 'Ten człowiek mieszkał w domu', dosł. człowiek-temat on-mieszkać dom-w.
Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy podmiot i temat to dwa różne wyrazy, np.
Adulim mazane nadali nayunaq - 'Jeśli chodzi o dom, mieszkał w nim człowiek', dosł. dom-temat człowiek-podmiot on-mieszkać on(V klasa)-w.
3. Sufiks dopełnienia bliższego -i
Sufiks ten jest znacznikiem dopełnienia bliższego nieinkorporowanego. Używamy go (jak już napomknąłem wyżej) aby położyć nacisk nie na samej czynności, ale na jej przedmiocie, np. por.
Umuqrimani - zobaczyłem niewolnika
Muqiri unuyimani - zobaczyłem niewolnika - cząstka -nuyi- jest tu zaimkiem III osoby V klasy powtarzającym dopełnienie. Nie można go pominąć.
Uwaga: nie należy mylić sufiksu -i z sufiksem tematu. Porównajmy:
Uya'im muqiri unuyimani - Zobaczyłem niewolnika - znaczenie identyczne jak w poprzednim zdaniu, tematem jestem ja.
Muqirim unuyimani - Jeśli chodzi o niewolnika, zobaczyłem go - tematem jest niewolnik.
Pozdrawiam, c.d.n.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Śro 17:47, 24 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cyryl i Metody
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 15:30, 30 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Nomen - c.d.
Jak pamiętamy, deqaru jest językiem inkorporującym, w którym jądrem większości zdań jest forma czasownikowa składająca się z zaimka osobowego w formie krótkiej, ewentualnie dopełnienia bliższego w stanie złożenia i tematu czasownikowego z odpowiednimi afiksami aspektu i trybu (o trybie już niedługo).
Nie ulegają natomiast inkorporacji dopełnienia dalsze i okoliczniki, czyli to, co nazywa się czasem 'specyfikatorami'. Ich miejsce w zdaniu znajduje się po formie czasownikowej, a ich postać to temat w stanie podstawowym + odpowiednia postpozycja.
W zdaniu nominalnym imię z postpozycją, wraz z dołączonym zaimkiem osobowym, może stanowić orzeczenie.
Lista postpozycji nie jest jeszcze zamknięta, ale poniżej wymieniam najważniejsze:
Dativus (komu? czemu?): -wag
U'ivnusahi muqirwag - 'Dałem chleb niewolnikowi' (dosł. ja-chleb-dać niewolnik-dat.; ivon = 'chleb' III klasa, sahi - 'dać').
Instrumentalis (kim? czym?): -man
Q'adlugari tuwilman - 'Zbudowałeś dom młotkiem' (dosł. ty-dom-zbudować młotek-instr.; tuwil ‘młotek’ II klasa od t-w-l 'bić').
Comitativus (z kim? z czym?): -dan
Amaxim nalasiya muqirnadan - 'Król idzie ze swoim niewolnikiem' (dosł. król-temat on-iść-imperf. niewolnik-jego-com.)
Abessivus (bez kogo? bez czego?): -ngun
Mazanim namarizi qal ivonngun? - 'Czyż człowiek może żyć bez chleba?' (dosł. człowiek-tem. on-żyć-móc czy chleb-abessivus).
Inessivus (w kim? w czym?): -naq
Uya'im u'adulnaq - 'Jestem w domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-inessivus).
Illativus (w kogo? w co? do kogo? do czego?): -on
Uya'im u'adulon - 'Idę do domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-illativus).
Allativus (ku komu? ku czemu?) –en
Uya'im u'adulen - 'Idę ku domowi' (dosł. ja-tem. ja-dom-allativus).
Superessivus (na kim? na czym?): -ez
Qalanim axalez - 'Słońce jest na niebie' (dosł. słońce-tem. niebo-superessivus; qalan - 'słońce', axal - 'niebo').
Sublativus (na kogo? na co?): -ar
Muqirim napanmi heqolar - 'Niewolnik uciekł na drzewo' (dosł. niewolnik-tem. on-uciec drzewo-sub.; panmi - 'uciec')
Ablativus (od kogo? od czego? przez kogo? przez co?): -is
Warulim nasigni Ata'is - 'Ziemia została stworzona przez Boga' (dosł. ziemia-tem. on-byćstworzonym Bóg-ablativus).
Elativus (skąd?): -uy
Waya'im walasiya aduluy - 'Idziemy z domu' (dosł. my-tem. my-iść dom-elativus), albo wręcz Waya’im wa’aduluy.
Essivus formalis (jako kto? jako co?): -qiz
Maznata'im namaqriya muqirqiz - 'Ludzie harują jako niewolnicy' (i są nimi, dosł. człowiek-grupa-temat on-harować-imperf. niewolnik-es.form.)
Essivus modalis (jak kto? jak co?): -as
Maznata'im namaqriya muqiras - 'Ludzie harują jak niewolnicy' (choć nimi nie są, dosł. człowiek-grupa-temat on-harować-imperf. niewolnik-es.mod.)
Pozdrawiam, c.d.n.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cyryl i Metody dnia Pon 21:55, 12 Kwi 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Haxy.M
Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 17:16, 31 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Cyryl i Metody napisał: | Inessivus (w kim? w czym?): -naq
Uya'im u'adulnaq - 'Jestem w domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-inessivus).
Illativus (w kogo? w co? do kogo? do czego?): -on
Uya'im u'adulon - 'Idę do domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-illativus).
Allativus (ku komu? ku czemu?) –en
Uya'im u'adulen - 'Idę ku domowi' (dosł. ja-tem. ja-dom-allativus).
|
Tak się spytam, brak "być" można się jeszcze domyślić, ale co do iścia to już chyba nie jest takie oczywiste.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Feles
Administrator
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 17:32, 31 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Haxy.M napisał: | Cyryl i Metody napisał: | Inessivus (w kim? w czym?): -naq
Uya'im u'adulnaq - 'Jestem w domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-inessivus).
Illativus (w kogo? w co? do kogo? do czego?): -on
Uya'im u'adulon - 'Idę do domu' (dosł. ja-tem. ja-dom-illativus).
Allativus (ku komu? ku czemu?) –en
Uya'im u'adulen - 'Idę ku domowi' (dosł. ja-tem. ja-dom-allativus).
|
Tak się spytam, brak "być" można się jeszcze domyślić, ale co do iścia to już chyba nie jest takie oczywiste. |
Bo tu czasowniki są czysto symboliczne. Mniemam, iż "Ja do domu." może oznaczać dowolny ruch w danym kierunku/celu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Haxy.M
Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 18:05, 31 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Cyryl i Metody napisał: | Elativus (skąd?): -uy
Waya'im walasiya aduluy - 'Idziemy z domu' (dosł. my-tem. my-iść dom-elativus), albo wręcz Waya’im wa’aduluy.
|
W tym sformułowaniu pada. Niebardzo widzę, gdzie można ominąć czasownik.
Edit:
Nawet jeśli do niekoniecznie musi oznaczać ruch (autorze, czy tutaj do kogo/czego oznacza jednoznacznie ruch?) bo weźmy "Ja do domu" - czuję wielkie przywiązanie.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Haxy.M dnia Śro 18:08, 31 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|