Forum Conlanger Strona Główna Conlanger
Polskie Forum Językotwórców
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

OT - Taoistyczna matematyka
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Conlanger Strona Główna -> Inne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vilén
Gość






PostWysłany: Nie 23:11, 05 Gru 2010    Temat postu: OT - Taoistyczna matematyka

Jakby co, nie ja zacząłem ten temat, tylko pewnie Milyusz wydzielił… mniejsza o to.

A wszystko się zaczęło od ujawnienia szaleństwa swego umysłu przez eRdabljWHejczÔu:

RWHÔ napisał:
Powiedzmy, że po prostu urodziłem się z blokującą teorią, że "liczby" to wymysł człowieka i tak naprawdę nie istnieją. O moim podejściu do matematyki mógłbym napisać osobną książkę... zapis 3³ do dziś jest dla mnie abstrakcyjny, ale III³ już nie. I podobnie 7 - 4 to to samo co 4 - 7, zaś żeby ogarnąć różnicę, stosowałem już utrwalony przez lata zapis VII - 4, gdzie cyfry "arabskie" to zawsze element działania wpływający na element stały.


Ostatnio zmieniony przez Vilén dnia Wto 20:32, 07 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kmitko




Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 628
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 6:14, 06 Gru 2010    Temat postu:

RWHÔ napisał:
Milyamd napisał:
Cytat:
Dla mnie czasy nigdy nie były logiczne, podobnie jak matematyka.

To była chyba najdziwniejsza rzecz, którą w życiu przeczytałem.

Powiedzmy, że po prostu urodziłem się z blokującą teorią, że "liczby" to wymysł człowieka i tak naprawdę nie istnieją.


A istnieją? Bo nieistnienie jonów H+ (w "rzeczywistości" występują skomplikowane układy np. [link widoczny dla zalogowanych]) jakoś nie przeszkadza chemikom.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Feles
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 13:59, 06 Gru 2010    Temat postu:

RWHÔ napisał:
Powiedzmy, że po prostu urodziłem się z blokującą teorią, że "liczby" to wymysł człowieka i tak naprawdę nie istnieją. O moim podejściu do matematyki mógłbym napisać osobną książkę... zapis 3³ do dziś jest dla mnie abstrakcyjny, ale III³ już nie.

Ja raczej doszukiwałbym się bariery myślowej w braku umiejętności rozumowania na abstraktach. Tak samo inaczej pojmuję liczby.
Abstrakcyjność nie powinna przeszkadzać w posługiwaniu się matematyką.
Zresztą dlaczego 3³ miałoby nie wyglądać nieabstrakcyjnie?

Cytat:
I podobnie 7 - 4 to to samo co 4 - 7, zaś żeby ogarnąć różnicę, stosowałem już utrwalony przez lata zapis VII - 4, gdzie cyfry "arabskie" to zawsze element działania wpływający na element stały. Ale to nie na temat...

Zasadnicza różnica leży w czym innym. Tu nie ma elementu stałego i zmiennego, jest po prostu różnica w znakach. 7-4 to nie 4-7 po przestawieniu liczb. W tym ostatnim masz po prostu liczby +4 i -7.

Cytat:
Trudne jest to, że najwyraźniej każde zdanie muszę wybrać, rozpisać, a potem jeszcze odgadywać, o jaki fragment osi czasu chodziło mówcy.

Widzisz, dla mnie intuicyjne jest rozumienie czasu jako osi, nieskończonej linii. Nie umiem lepiej wyjaśnić "punktu czasu", "przestrzeni czasu" i "zakresu czasu" lepiej niż za pomocą zaznaczeń na osi.

Cytat:
Srsly, czemu "wszystko się dzieje w przeszłości"?

Ponieważ użyto czasu Past Simple, który dotyczy konkretnego punktu przeszłości, niezwiązanego z teraźniejszością. Punkt może znajdować się 50 lat temu albo przed sekundą, ale i tak dotyczy tego, co wydarzyło się w konkretnej przeszłości.

Inaczej, jeśli chodzi o "przeszłość doświadczaną". Mniemam, że jeśli coś zdarzyłoby się w punkcie przeszłości związanym z teraźniejszością, użyto by Present Perfect (I've just decided - dopiero co zdecydowałem, przed chwilą).

A reguła następstwa czasów pozwala użyć tylko czasów Past.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BartekChom




Dołączył: 08 Kwi 2007
Posty: 1278
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:03, 06 Gru 2010    Temat postu:

Milyamd napisał:
Cytat:
I podobnie 7 - 4 to to samo co 4 - 7, zaś żeby ogarnąć różnicę, stosowałem już utrwalony przez lata zapis VII - 4, gdzie cyfry "arabskie" to zawsze element działania wpływający na element stały. Ale to nie na temat...

Zasadnicza różnica leży w czym innym. Tu nie ma elementu stałego i zmiennego, jest po prostu różnica w znakach. 7-4 to nie 4-7 po przestawieniu liczb. W tym ostatnim masz po prostu liczby +4 i -7.

Nie wiem, czy to to samo, co u RWHO, ale mam wrażenie, że w 7-4 7 jest ważniejsze. I dlatego w logicznym języku piszę - 4. 7. czyli funkcja odjąć 4 w działaniu na 7.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Silmethúlë




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 1767
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Droga Mleczna, Układ Słoneczny, Ziemia, Unia Europejska, Polska

PostWysłany: Pon 22:36, 06 Gru 2010    Temat postu:

Primo: [link widoczny dla zalogowanych]
Secundo: Ja tam nie widzę "elementy ważniejszego". A jeśli dla kogoś działanie koniecznie musi być przemienne, to nie powinno mu sprawiać problemów rozumienie zapisu 7 + (-4), bądź -4 + 7, gdzie operatorem działania jest tylko "+", a "-" zawsze jest po prostu częścią liczby.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Feles
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:48, 06 Gru 2010    Temat postu:

Taoistyczna matematyka? :p

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BartekChom




Dołączył: 08 Kwi 2007
Posty: 1278
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 23:15, 06 Gru 2010    Temat postu:

Silmethúlë napisał:
Primo: [link widoczny dla zalogowanych]

Znam. I to chyba była dla mnie inspiracja. Rozumiem, że jeżeli zapis beznawiasowy ma odzwierciedlać normalny, to wygodniej jest bez zmiany kolejności. Ale jeśli chodzi o wewnętrzną spójność, przynajmniej dla zwykłego odejmowania i dzielenia liczb, zmiana kolejności jest bardziej logiczna.

Silmethúlë napisał:
Secundo: Ja tam nie widzę "elementy ważniejszego".

Dla mnie jednak jest siedem pomniejszone o cztery. Chyba że x dopełnione do jedynki (1-x).

Silmethúlë napisał:
A jeśli dla kogoś działanie koniecznie musi być przemienne, to nie powinno mu sprawiać problemów rozumienie zapisu 7 + (-4), bądź -4 + 7, gdzie operatorem działania jest tylko "+", a "-" zawsze jest po prostu częścią liczby.

To już niech RWHO oceni. Ja nie mam w praktyce takich problemów. Ale co zrobić z 3<sup>3</sup>?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Silmethúlë




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 1767
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Droga Mleczna, Układ Słoneczny, Ziemia, Unia Europejska, Polska

PostWysłany: Pon 23:29, 06 Gru 2010    Temat postu:

Cytat:
To już niech RWHO oceni. Ja nie mam w praktyce takich problemów. Ale co zrobić z 3<sup>3</sup>?

3*3*3?

Gorzej z pierwiastkami, ich się przez prostsze działanie przedstawić nie da (no, przynajmniej nie rozwijając je w nieskończone szeregi). Ale pierwiastek nie jest działaniem, nie jest funkcją - pierwiastek n-tego stopnia z liczby rzeczywistej ma n wyników w przestrzeni zespolonej, i jeden wynik, bądź dwa, w przestrzeni rzeczywistej.

PS taoistyczna matematyka, podoba mi się Very Happy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Silmethúlë dnia Pon 23:30, 06 Gru 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Canis
Administrator
Administrator



Dołączył: 07 Kwi 2006
Posty: 2381
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 7:06, 07 Gru 2010    Temat postu:

Silmethúlë napisał:
Primo: [link widoczny dla zalogowanych]
Secundo: Ja tam nie widzę "elementy ważniejszego". A jeśli dla kogoś działanie koniecznie musi być przemienne, to nie powinno mu sprawiać problemów rozumienie zapisu 7 + (-4), bądź -4 + 7, gdzie operatorem działania jest tylko "+", a "-" zawsze jest po prostu częścią liczby.

Tak, stawiaj znaki + i - bezpośrednio obok siebie, to bardzo logiczne.

Nie 7 + (-4), tylko VII - 4, ewentualnie (7) - 4 dla oznaczenia, co tu jest elementem, na którym wykonujemy działanie, a co samym działaniem. Dlatego III³ ma sens, kiedy 3³ wygląda dziwnie. Ale wiecie, dla mnie logiczne jest, że 2 + 2 = 22, a nie 4 (znowu II + II = IV). Poza tym moja matematyka wykładała się przy trudniejszych działaniach (choć może warto by ją rozwinąć, czego nie robiłem).
[link widoczny dla zalogowanych]

Milya0, wydziel to do nowego tematu Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Feles
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:17, 07 Gru 2010    Temat postu:

Cytat:
Tak, stawiaj znaki + i - bezpośrednio obok siebie, to bardzo logiczne.

To, logiczne, gdy prawdziwym działaniem jest tylko dodawanie. Minus oznacza tylko przeciwny składnik.

Cytat:
Nie 7 + (-4), tylko VII - 4, ewentualnie (7) - 4 dla oznaczenia, co tu jest elementem, na którym wykonujemy działanie, a co samym działaniem.

Źle, źle, źle! Elementem stałym jest -4. To ta siódemka jest działaniem, które zwiększa element stały o 7 !
Very Happy

Cytat:
Dlatego III³ ma sens, kiedy 3³ wygląda dziwnie.

Nie za bardzo to rozumiem. Dlaczego ma sens? Dlaczego wygląda dziwnie?
Jak dla mnie matematyka może równie dobrze mówić o zielonych ideach bezbarwnych wściekle śpiących, byleby była praktyczna.
Bo w rzeczywistości nawet kwadraty nie istnieją.

Cytat:
Ale wiecie, dla mnie logiczne jest, że 2 + 2 = 22, a nie 4 (znowu II + II = IV).

Ojej, przecież obie dwójki są równego rzędu, nie możesz promować jednej z nich.

Cytat:
Poza tym moja matematyka wykładała się przy trudniejszych działaniach (choć może warto by ją rozwinąć, czego nie robiłem).

Po prostu wymagana jest umiejętność działania na abstraktach.
Zresztą Twoja matematyka może nie obejmować czegoś z "naszej".

Och, może i opublikuję coś ze swoich bezużytecznych teorii matematycznych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dynozaur
Gniewny preskryptywista



Dołączył: 01 Paź 2008
Posty: 2119
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 21:29, 07 Gru 2010    Temat postu:

Liczby to największy i najbardziej szkodliwy wynalazek ludzkości. Wydają się czymś naturalnym - nic bardziej złudnego. Prawdziwy świat, nieskalany ludzkim sposobem myślenia nie zna pojęcia liczby. To my, ludzie, wiele tysięcy lat temu wpadliśmy na koncept liczb i oparliśmy na nim całe swoje wyobrażenie świata. Opisujemy liczbami wszystko, a one nie istnieją. Jedyne co robią liczby, to ograniczanie naszej wyobraźni i stworzenie obrazu świata, który od samych podstaw jest mylny. To takie pierwsze i naczelne kłamstwo ludzkości - kłamstwo, które mamy wrodzone. Kłamstwo matematyczne, na którym oparty jest ludzki sposób myślenia.

Matematykę trzeba znieść. To wynalazek szatana.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Toivo




Dołączył: 25 Mar 2008
Posty: 1049
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 21:43, 07 Gru 2010    Temat postu:

Dynozaur napisał:
To my, ludzie, wiele tysięcy lat temu

Hipokryta Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Canis
Administrator
Administrator



Dołączył: 07 Kwi 2006
Posty: 2381
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 21:45, 07 Gru 2010    Temat postu:

Milyamd napisał:
Cytat:
Nie 7 + (-4), tylko VII - 4, ewentualnie (7) - 4 dla oznaczenia, co tu jest elementem, na którym wykonujemy działanie, a co samym działaniem.

Źle, źle, źle! Elementem stałym jest -4. To ta siódemka jest działaniem, które zwiększa element stały o 7 !
Very Happy

Co to jest liczba ujemna?
Czy istnieje ujemna liczba cukierków?

Czy chcecie, abym wam opowiedział, jak postrzegam liczby ujemne?
I czy ktoś tu bez pozwolenia robi na mnie doktorat z psychiatrii? Przyznać się. Razz

Cytat:
Cytat:
Dlatego III³ ma sens, kiedy 3³ wygląda dziwnie.

Nie za bardzo to rozumiem. Dlaczego ma sens? Dlaczego wygląda dziwnie?

A to dlatego, że, jak już pisałem, stosujesz identyczny znak dla tego, co masz, i tego, co miesza w tym, co masz. W przypadku III³ tak nie jest - znak graficzny 3 z góry ostrzega, że zesra ci się na twoje III i zrobi z niego IX. Zauważ, że zapis III¹¹¹ (nie umiem zrobić i w indeksie górnym Razz) również jest bez sensu.

Cytat:
Jak dla mnie matematyka może równie dobrze mówić o zielonych ideach bezbarwnych wściekle śpiących, byleby była praktyczna.
Bo w rzeczywistości nawet kwadraty nie istnieją.

WRONG. Myślałeś, [link widoczny dla zalogowanych] Gówno prawda - to jest kwadrat, którego używasz w tym celu. Tak jak noża użyć można do zabijania i smarowania chleba masłem, ale nóż jest ten sam.

A teraz, pokaż mi pierwiastek z trzech albo minus dwa.
Milyamd napisał:
Cytat:
Ale wiecie, dla mnie logiczne jest, że 2 + 2 = 22, a nie 4 (znowu II + II = IV).

Ojej, przecież obie dwójki są równego rzędu, nie możesz promować jednej z nich.

Nie zrozumiałem Sad

Milyamd napisał:
Cytat:
Poza tym moja matematyka wykładała się przy trudniejszych działaniach (choć może warto by ją rozwinąć, czego nie robiłem).

Po prostu wymagana jest umiejętność działania na abstraktach.
Zresztą Twoja matematyka może nie obejmować czegoś z "naszej".

Raczej nie, po prostu jest dla mnie logiczna do pewnego stopnia zaawansowania, kiedy przestaje być już taka oczywista, bo słabo matematyczny mózg nie poradzi sobie od tak z zaawansowanymi działaniami, choćby nie wiem jak dobrze mu je zapisać.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Feles
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 3830
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:09, 07 Gru 2010    Temat postu:

Widzisz, mamy zupełnie różne punkty widzenia. Ty postrzegasz liczby jako efekt istnienia przedmiotów, a ja przedmioty jako efekt działania liczb. Nie pokażę Ci ujemnej liczby cukierków, dlatego, że to inna kategoria "liczb". Mogę natomiast pokazać Ci to w "czystych" abstraktach, np. na osi. Ta ramka to nie kwadrat tylko kupa atomów przypominająca ułożeniem figurę. Nie możesz zapisać 2+2=22, bo w ten sposób "przywilejujesz" jedną dwójkę, tę, którą w wyniku napiszesz pierwszą. A one są równe i musisz je napisać sprawiedliwie. Dwie dwójki na raz to czwórka.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
spitygniew




Dołączył: 14 Wrz 2007
Posty: 1282
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Miasto Ogrodów

PostWysłany: Śro 10:04, 08 Gru 2010    Temat postu:

Milyamd napisał:
bo w ten sposób "przywilejujesz" jedną dwójkę, tę, którą w wyniku napiszesz pierwszą. A one są równe i musisz je napisać sprawiedliwie.

Rasizm!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Conlanger Strona Główna -> Inne Wszystkie czasy w strefie GMT
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin